När fler kunder än någonsin spenderar mer tid i sociala medier och digitala kanaler kräver det att företag kommunicerar med sina kunder i dessa kanaler med ett innehåll som hjälper, inspirerar eller utbildar kunden och förflyttar kunden genom köpresan.
I det här inlägget bjuder vi på 56 exempel (utan inbördes ordning) på hur svenska företag i olika branscher använder innehållsmarknadsföring på ett bra sätt.
1. Gleerups
Gleerups tillhandahåller läromedel till skolan och kombinerar blogg och sociala medier för att skapa innehåll som hjälper kunden att välja rätt digitala läromedel.
2. Sportamore
Sportamore är en förebild inom content marketing för e-handeln för många. Genom att kontinuerligt inspirera och utbilda sin träningsintresserade målgrupp skapar man content som uppskattas och engagerar i sociala medier.
3. Brothers
Genom att intervjua en expert hjälper Brothers sina kunder med frågor och utmaningar kring kostymköp.
4. Mynewsdesk
Mynewsdesk inspirerar, utbildar och bjuder på trendspaning i en en rapport paketerad som en e-bok och marknadsförd som ett betalt inlägg på LinkedIn.
5. Peab
Content marketing behöver inte bara vara långa bloggartiklar eller stora videoproduktioner. Kombinera genom korta inlägg i sociala medier som synliggör företagets värderingar och stärker företaget som arbetsgivare.
6. Johan Book (Motivationsbyrån)
Att kombinera content marketing via LinkedIns bloggverktyg är ett bra sätt att positionera sig gentemot potentiella kunder som egenföretagare och konsult.
En som gör det bra är Johan Book som är konsult och förändringsledare på Motivationsbyrån som hjälper företag med framgångsrika strategigenomföranden.
7. Sigtunahöjden
Sigtunahöjden Hotell & Konferens är en fantastisk hotell-, konferens- och Spa-anläggning i Sigtuna utanför Stockholm.
Genom att kombinera blogg och sociala medier bjuder man på konkreta tips för hur konferenskunder kan effektivisera sina möten och konferenser.
8. Veckans affärer (via Mimmie Swärdén, Closers)
Traditionell media har alltmer gått över till att producera artiklar som skapar värde för läsarna, som Veckans Affärer i det här exemplet.
Om du dessutom är aktiv i en professionell miljö som LinkedIn så är detta ett bra sätt att använda andras content att dela till ditt nätverk som Mimmie har gjort nedan.
9. Skånemejerier
Skånemejerier, ett av landets starkaste varumärken inom livsmedelsbranschen, använder content i form av bilder och videos på Instagram på ett mycket bra sätt för att förmedla sina värden för att stärka varumärket.
10. Wirtén Content Agency
Wirtén Content Agency är experter på content marketing och utbildar sina kunder om just – content marketing såklart!
Blogginlägget nedan läser du här.
11. Hiab
När ditt företag funderar igenom vilken typ av content som ni kan ta fram är det även viktigt att tänka på var i köpprocessen som ni bearbetar kunderna med en viss typ av content.
I det här exemplet använder Hiab video för att synliggöra ett referenscase från en kund som de har levererat deras kranar till. Innehållet kan användas för att utbilda omedvetna kunder om en lösning som de inte känner till eller för att skapa värde för en kund som utvärderar och överväger att köpa produkten som visas i videon.
12. Malmö stad
Det har blivit populärt, framförallt hos kommuner, men även hos företag att lyfta fram anställda genom sina konton i sociala medier.
Det är ett bra sätt att utbilda kunderna, i det här fallet kommuninvånarna, om vad som pågår bakom kulisserna och även ett bra sätt att stärka företagets arbetsgivarvarumärke.
13. Granngården
Granngården kombinerar både artiklar och videos på sin Facebook-sida för att skapa värde för sina målgrupper.
Artiklen nedan är också ett bra exempel på en artikel som kan sökoptimeras för personer som letar efter information om att bekämpa mördarsniglar. På det sättet kan Granngården både driva trafik till sin webbplats genom sociala medier och organisk söktrafik.
14. Agria Djurförsäkring
Om ditt företag producerar långa bloggartiklar så fundera kring om dessa kan delas upp i flera olika kapitel som ni portionerar ut över en längre period.
Här har Agria Djurförsäkring tagit fram en “valpskola” som i tio bloggartiklar förklarar vad du bör tänka på om du funderar på att skaffa valp. Precis som i ovanstående exempel kan den här typen av artiklar sökoptimeras, vilket gör att Agria både kan driva relevant trafik från både sociala medier och Google.
15. Schneider Electric
Schneider Electric använder LinkedIns annonsverktyg för att marknadsföra en nerladdningsbar e-bok.
LinkedIns annonsverktyg möjliggör exempelvis att du kan rikta din annonsering på specifika titlar eller industrier som är relevanta för ditt företag. Med nerladdningsbart material får du tillgång till kundernas uppgifter, som gör att du kan fortsätta bearbeta kunden med ett värdeskapande innehåll, exempelvis via e-postutskick som är relevanta utifrån det nerladdade materialet.
16. Driva Eget
Driva Egets målgrupp är företagare och genom att låta andra bidra med sin kunskap genom intervjuer kan Driva Eget på ett enkelt sätt skapa innehåll som attraherar rätt målgrupp.
17. Ericsson
Content marketing behöver heller inte vara material som ni själva producerar. Genom att Ericsson delar den här artikeln, som innehåller en intervju med en av deras VD, blir deras content ett sätt att utbilda kunderna och marknaden kring olika lösningar, i det här fallet 5G och dess olika användningsområden.
Om inte kunderna förstår varför de ska använda era produkter och tjänster så kommer de heller inte att köpa dessa. Vilken typ av innehåll kan ni skapa eller dela som utbildar era kunder kring ett visst område, produkt eller tjänst?
18. Unicef Sverige
Fundera igenom hur ditt företag kan använda content före, under och efter ett evenemang.
Unicef kombinerar exempelvis sociala medier och TV-sända evenemang (Världens kväll), genom en ökad aktivitet i sociala medier innan, under och efter evenemanget för att inspirera och utbilda oss om varför det är viktigt att bidra till en bättre värld.
19. Conversionista!
Conversionista har positionerat sig som ledande inom konverteringsoptimering i Sverige och det är mycket tank vare en genomtänkt content-strategi, där man framförallt kombinerar bloggartiklar och sociala medier.
20. Andreas Jakobsson (Ework Group)
Om du eller dina medarbetare använder sig av Social selling för att kommunicera med sina kunder och nätverk på LinkedIn kan in samla in och dela (“kuratera”) innehåll som ert nätverk kan uppfatta som relevant, intressant och användbart.
Kommunikationen behöver inte alltid vara kopplat till er målgrupp, utan ibland kan du varva ditt content med innehåll som tilltalar en bredare publik för att förbli relevant i din kommunikation gentemot fler i ditt nätverk.
21. HR-bloggen (via Emelie Oredsson)
HR-bloggen är Sveriges mest populära blogg för personer inom HR och rekrytering och det är inte svårt att förstå varför.
Bloggen är fylld med tips, inspiration, trendspaningar och annan användbar information för någon som är verksam inom dessa områden.
22. Bohmans nätverk
Trendarapporter är en typ av content som alltid är uppskattad. Bohmans nätverk gör det bra genom att leverera en rapport som beskriver framtidens marknadsavdelning och bör vara intressant för alla marknadschefer att ta del av för att hålla jämn takt med den digitala utvecklingen.
23. Musikhjälpen
Musikhjälpen är en annan välgörenhetsorganisation som använder sociala medier och content i form av video som ett komplement till deras evenemang för att utbilda oss om var pengarna går och varför det är så viktigt att hjälpa till.
24. Volvo Cars
Utöver den egna content som Volvo producerar för egna kanaler som blogg, hemsida och sociala medier så använder man även s.k. native advertising för att nå ut till målgrupper som använder andra kanaler, i det här fallet nyhetsappen Omni.
Artiklarna är av utbildande karaktär och utbildar kunden kring säkerheten i Volvos bilar.
25. iStone
iStone producerar mycket bra content för sina målgrupper, i det här fallet en e-postkurs som hjälper deras målgrupper att skapa bättre lojalitetsprogram.
26. Visma
Visma har en mycket hög frekvens på sin blogg och publicerar regelbundet inlägg som distribueras via deras egna sidor i sociala medier.
I slutet av bloggartiklarna har man dessutom tydliga handlingsuppmaningar, i det här fallet marknadsför man ett webinar där man kommer att kommunicera ytterligare innehåll av värde till kunderna.
Vilka handlingsuppmaningar kan ditt företag placera i anslutning till era blogginlägg?
27. Santa Maria
För livsmedelsföretag är recept en “no-brainer” och kan driva relevant trafik både från sociala medier och organisk söktrafik.
28. Wise IT
Nerladdningsbara rapporter är ett bra sätt att samla e-postadresser och kontaktuppgifter till potentiella kunder, samtidigt som man ger kunden ett konkret värde i form av det material som man har tagit fram.
Här gör Wise IT det på ett bra sätt:
29. Helene Arvidsson (Scandic Triangeln, Malmö)
Helene Arvidsson med kollegor på Scandic Triangeln i Malmö sätter mötet i centrum och bjuder regelbundet på tips och inspiration för att hålla bättre möten.
30. SPP
SPP tar hjälp av sina medarbetare, i det här fallet en sparekonom, och ger konkreta tips för hur deras kunder kan få pengarna att räcka längre efter skatteåterbäringen.
31. World Trade Center (Malmö-Lund-Helsingborg)
World Trade Center skapar innehåll genom sitt “Magasin” som riktar sig till företagare med fokus på hur du kan utveckla ditt företag på olika sätt.
32. Procurator
Procurator tillhandahåller arbetskläder, skydd och andra artiklar för industri, kontor, restaurang och servering och tillhandahåller kontinuerligt tips till sin målgrupp genom sociala medier och kanaler som Mynewsdesk.
Läs artikeln nedan här.
33. Mats Rimton (Futurement)
Mats Rimton föreläser om digitaliseringen och hjälper företag att förstå den snabbt förändrade omvärlden. I sitt flöde på LinkedIn bjuder han kontinuerligt på tips, insikter och inspiration kring framtiden.
34. Apsis
Apsis lever som de lär när de kombinerar annonsering på LinkedIn, Content marketing och Marketing automation genom att tillhandahålla en nerladdningsbar rapport på deras webbplats.
35. Helen Ryberg Lagergren (Kandidata)
Att “kuratera” (samla in och dela) innehåll kring ditt expertområde är ett bra sätt att positionera dig och bygga varumärke gentemot ditt nätverk och potentiella kunder i sociala medier.
Kandidata är specialiserade inom emotionell intelligens och både VD och medarbetare ger tips och insikter kring ämnet i sociala medier.
36. Avanza
Många menar att bankrådgivarens roll är utspelad när företag som Avanza använder digital content för att utbilda, hjälpa och inspirera sina kunder att göra bättre placeringar.
37. Sara Larsen (Doidea)
Professionell, kunnig, engagerad, smart, insiktsfull, inspirerande och nytänkande bjuder Sara kontinuerligt på tips, inspiration och insikter genom sociala medier som LinkedIn och YouTube och lever som hon lär.
Sara är så duktig att hon borde förtjäna två platser på den här listan.
Filmen nedan hittar du här.
38. Koneo (via Mia Åslander)
Koneo levererar IT- och dokumentlösningar och har över 400 medarbetare i hela landet. På deras blogg bjuder de kontinuerligt på tips och insikter kring ämnen som IT, tillväxt och digitalisering.
39. Apptus
Apptus har arbetat med inbound marketing under lång tid och bjuder på blogginlägg, whitepapers och case studies på deras webbplats för att samla in potentiella kunder.
40. TNG
TNG har en medveten content-strategi och arbetar förutom med blogg och sociala medier även med en podcast.
41. Finja
Finja bjuder på tips och inspiration för hur du kan använda betong på olika sätt genom deras webbplats och skapar filmer på YouTube som inspirerar deras kunder.
42. Cygate
Cygates blogg blev utnämnd till årets branschblogg 2015 och håller forfarande hög klass med nyheter, insikter och tips kring IT-frågor.
43. Pontus Staunstrup
Pontus Staunstrup är en fantastisk källa till tips, inspiration och insikter kring content marketing och en ledande auktoritet inom området i Sverige.
På sin egen hemsida lever bjuder han på artiklar kring ämnet och omsätter dessa i praktiken genom hans anställning på Postnord.
44. Räddningstjänsten Syd
Räddningstjänsten Syd använder framförallt LinkedIn för rekrytering men istället för att enbart publicera länkar till lediga tjänster så involverar man även medarbetarna och synliggör vem som arbetar inom organisationen genomgående i sin kommunikation.
Fundera kring hur ni kan involvera medarbetarna i er kommunikation genom bilder, intervjuer och videoklipp.
45. ICA
ICA har en uppsjö med content som underlättar, hjälper och inspirerar konsumenterna. Allt från roliga reklamfilmer till appar som underlättar köp eller hjälper oss att grilla bättre på sommaren.
Digitalt innehåll kombinerar med content i form av print, som ICAs tidning Buffé med recept och inspiration.
46. Jägersro Travbana
Travsporten är stor och framgångsrik i Sverige och det är en självklarhet för arrangörerna och travmedierna att finnas i sociala medier där trav- och spelintresserade hämtar information.
Jägersro Travbana har hittat ett framgångsrecept i att kontinuerligt bjuda på intervjuer från “stallbacken” i form av video innan, under och efter tävlingar.
47. LRF Konsult
LRF Konsult involverar sina medarbetare i kommunikationen. I det här inlägget bjuder man på tips kring när det lämpar sig bäst att sälja sin fastighet.
I anslutning till inlägget kan man direkt få kontakt med författaren av inlägget – smart!
48. Edge HR
Edge HR har en genomarbetad content-strategi och bjuder på kunskap i form av bloggartiklar och nerladdningsbart material för chefer.
De har även en bank med dokumentmallar för olika ändamål som deras kunder kan ha användning för; exempelvis för utvecklingssamtal.
59. Cruitway
Att som rekryteringsföretag kontinuerligt dela med sig av kunskap kring vad man bör tänka på inför en rekrytering borde vara en självklarhet för att förbli relevant och intressant för potentiella kunder genom sin kundkommunikation.
50. Bavaria (via Johan Frisk)
Content marketing handlar om att förflytta kunden genom köpprocessen genom att tillhandahålla information som kunden har nytta av i specifika delar i köpprocessen.
Ett sätt att göra detta på kan vara att tillhandahålla relevant och användbart innehåll från andra källor än dina egna, som i det här exemplet där VD på Bavaria delar en artikel från mestmotor.se.
Det här inlägget är högst relevant för företagets kunder och i synnerhet de som befinner sig i en process där de utvärderar ett nytt bilköp och i synnerhet av märket BMW.
51. Netsurvey
Netsurvey är ytterligare ett bolag inom Wise Group-koncernen som arbetar målmedvetet med content i form av artiklar och whitepapers.
I deras “Kunskapsbank” kan du ta del av whitepapers och case. Bra innehåll för nätet som samlar in leads och även bra innehåll som säljarna kan använda i dialogen med kund.
52. Postnord
Postnord har stort fokus på e-handeln i sin kommunikation i de digitala kanalerna och bjuder på tips och insikter för hur man kan bedriva en bättre e-handel på olika sätt.
53. Experis
Experis är ett annat företag inom rekryteringsbranschen som använder content för att kommunicera med både kunder och kandidater.
På Karriärbloggen, som är en fristående sida bjuder de på jobbsökartips och inspiration för personer i yrkeslivet.
54. PwC
PwC har en nischad s.k. showcase-sida på LinkedIn med ett tydligt statement – “Vi bjuder på kunskap som förenklar ditt företagande” och en snabb titt genom flödet visar på inlägg som skapar värde för målgruppen, istället för information om PwC.
Showcase-sidor på LinkedIn är ett bra sätt att publicera nischat innehåll till en specifik målgrupp inom din marknad. Det kan även vara ett sätt att samla kommunikation kring en specifik produkt som ni erbjuder.
55. LinkedIn
Att delta i intervjuer för artiklar som andra skriver är ett bra och enkelt sätt att skapa content för publicering i egna kanaler och som bygger företagets varumärke.
På utbildning.se intervjuas personer från näringslivet och ger sina bästa karriärtips, i det här fallet Lisa Gunnarsson på LinkedIn i Sverige.
56. Brummer & Partners
Hur kan du som chef förvänta dig att dina medarbetare ska engagera sig i företagets content om du inte själv gör det?
Helena Palmgren, VD på Brummer & Partners, är ett bra exempel på en företagsledare som är regelbundet aktiv i kanaler som LinkedIn och Twitter, där hon hjälper till att sprida företagets content.