Skip to main content
DigitaliseringKommunikation och Marknadsföring

Hur kan du förbättra din digitala närvaro?

By 30 oktober, 2019No Comments

Din digitala närvaro är viktig. I dagens allt mer digitala värld finns det inte längre något som heter ”syns man inte så finns man inte”, vilket tidigare var ett rätt så vedertaget uttryck. Uttrycket syftade på att man hyfsat lätt kunde nå ut till omvärlden om man bara registrerade sig på olika sociala kanaler. Vi kunde skriva några hashtags, betala en annons och följa alla som korsade vår väg, och vips så växte vår organiska räckvidd! Tyvärr är det inte lika enkelt som förut att bedriva marknadsföring digitalt utan någon form av kunskap och fastställd budget. 

Det krävs att man har lite kunskap om digital marknadsföring, SEO (Sökmotorsoptimering), SEM (Sökmotormarknadsföring) och SEA (Sökmotorsannonsering) för att nå ut igenom det digitala bruset, eller kommunikationskriget,  som har uppstått. Vi matar, och matas, med all världens information konstant, många vill ha sina röster hörda. I kombination med våra nya generationers så kallade reklamtrötthet så är det heller inte så konstigt att läget på sociala medier och med digital marknadsföring har blivit svårare.

Det finns några enkla grepp man kan, borde, eller kanske till och med måste ta itu med för att försöka ta sig igenom det digitala bruset. Det finns så klart en uppsjö av saker man kan göra för att förbättra sin digitala närvaro, men här kommer några punkter som är relativt viktiga;

1. Kommunikationsplan
Börja med att skriva en strategisk kommunikationsplan. Den behöver inte vara så invecklad, men ju mer syftet med kommunikationen ramas in, desto lättare att utföra den. Vad är målet med kommunikationen? Syftet? Vilken målgrupp bör företaget fokusera på? Hur skall företaget kommunicera, och i vilka kanaler finns målgruppen?

2. En snygg hemsida
Ha en trevlig, uppdaterad, modern och överskådlig hemsida. WordPress är ett bra ställe att börja på. Sajten behöver inte överfyllas med information. Men det är viktigt att den är hyfsad snygg, uppdaterad och lätt att navigera på.

3. Sökordsoptimering
Att tänka på vilka ord som används i text på hemsidan är viktigt för att google skall ranka sajten högre (SEO)

4. Var närvarande
Uppdatera regelbundet de sociala kanaler ni väljer att vara på med relevant information. Och det här är ganska viktigt; Var närvarande i kanalerna. Det räcker inte med att följa hundratals människor för att få uppmärksamhet, utan idag skapas förtroende med dialog. Var inte rädd för att vara genuin och personlig.

5. Var hittar man information?
Information om företaget bör finnas på fler ställen. Kanske finns det en sida på Facebook, en profil på Instagram eller LinkedIn, samt en webbsajt. Lägg lite tid på att fylla i information om företaget på Google, Eniro, Hitta, eller Wikipedia

6. Hur ser det ut?
Bilder är viktigt. Väldigt viktigt. Vi ser en enorm ökning av rörligt material på nätet och det kan bland annat ha med informationströttheten att göra. Det är helt enkelt lättare att ta in information med hjälp av rörligt material och bilder fungerar likadant. Högupplösta bilder med en röd tråd vad gäller färg och form är vilsamt och det ser också mer proffsigt ut!

7. Budget
Det är smart att öronmärka en liten del av budgeten för kommunikationen, eftersom utvecklingen går snabbare än någonsin. Informationskriget kommer inte att försvinna i första taget, snarare tvärt emot.

8. Tappa inte modet!
Om ni känner att det är svårt att komma igång, behöver hjälp med något specifikt, eller bara har några frågor; Tveka inte att ta kontakt. Det här är det roligaste jag vet, och jag hjälper er gärna!

Vi hörs!
Marlene Magnussen
IUC Z-GROUP

Kurt Scherl

Author Kurt Scherl

More posts by Kurt Scherl