En genomtänkt plan är bästa grunden för klok rekrytering. Här formulerar du företagets mål och behov, era fördelar som arbetsgivare, vem ni söker och får tips om var ni kan hitta varandra.
Skapa en företagspresentation
En företagspresentation samlar allt ifrån affärsidé till hur ni vill att företaget ska utvecklas, vilka roller som behöver finnas och vad som är viktigt för på vägen. Den ger snabb översikt av framtida behov och blir en grund att utgå ifrån vid till exempel behovsanalys och kravspecifikation inför en rekrytering.
Så skapar du en företagspresentation
Ta fram medarbetarprofil
Gör en medarbetarprofil för att optimera chansen att hitta medarbetare som passar och trivs hos er. Fundera över viktiga delar som behöver stämma överens, som till exempel värderingar.
Hitta rätt kanaler
En viktig kunskap för att kunna synas och marknadsföra sig som arbetsgivare på rätt ställen är att veta i vilka miljöer och sammanhang intressanta kandidater finns och hur ni skapar kontakt.
Ansvarig: Tillväxtverket, verksamt.se